Waarom je niet zonder een boekpitch kunt

OSMC-gastblog door Jolanda Pikkaart

Je hebt een boekidee, misschien al een verhaal, maar je hapert en twijfelt. Wat wil je nu écht vertellen? Wat gaat je lezers in beweging zetten? Wat is de kern van je boek? Dat is je boekpitch!

Heb jij al een boekpitch? Nee, dan is het tijd om aan het werk te gaan. Maar eerst leg ik uit wat een boekpitch is.

Wat is een boekpitch?

Een boekpitch is afgeleid van de elevator pitch. Stel je staat met iemand in de lift, dan heb je 30 seconden tot een minuut om je boodschap kernachtig over te brengen. Dat kan ook voor je boek.

Je boek goed pitchen is lastig, maar wel erg belangrijk. Want het helpt je om je boek te verkopen.

Welke onderdelen zijn er nodig voor een goede boekpitch?

Non-fictie:

  • het onderwerp, de titel van je boek of het thema van je verhaal
  • het lezersresultaat
  • waarom jij dé expert bent
  • waarom jouw verhaal/insteek uniek is

Fictie:

  • de titel van je boek
  • het doel van je protagonist: je hoofdpersonage
  • het conflict
  • waarom jouw boek uniek is

Dit zijn de eerste stappen. Uiteindelijk maak je je boekpitch steeds persoonlijker.

Ga oefenen

Schrijf je pitch eerst uit en oefen voor de spiegel. Test je boekpitch daarna uit op mensen die je goed kent. Vraag om feedback. Leg je boekpitch daarna voor aan je ideale lezer.

Ben je tevreden, ga dan je boekpitch ook met anderen delen. Is je gesprekspartner geïnteresseerd? Vraag dan of je hem of haar op de hoogte mag houden via je mailinglijst.

Vergeet niet om je boekpitch ook te delen op je site, in je nieuwsbrief en op social media.

Wat zijn de voordelen van een krachtige boekpitch:

  1. Je weet de kern van je boek
  2. Je hebt meteen je onderwerp/thema afgebakend
  3. Het helpt je bij het schrijven van je achterflaptekst
  4. Je hebt een krachtige tekst voor in je blogs en voor op je site.
  5. Je hebt de eerste stap voor je boekpromotie gezet
  6. Je weet nu wat je moet zeggen als je iemand over je boek vertelt
  7. Je creëert fans vanaf je eerste woord
  8. Je stimuleert zo de verkoop van je boek

Hoe zorg je voor je beste boekpitch?

De beste manier is veel oefenen, feedback vragen en je boekpitch testen op anderen. En dat is nu precies wat je gaat doen op woensdag 9 oktober 2019 tijdens mijn workshop: Een boekpitch die mensen raakt.

Jolanda Pikkaart, boekenschrijfster en schrijfcoach.

Jolanda Pikkaart helpt als dé kleurrijke schrijfcoach, succesvolle ondernemers en professionals bij het schrijven en promoten van hun boek en bij hun mindset. Zodat je boek en je business elkaar versterken. Ze is auteur van o.a. de ‘Boekplanner – 52 weken focus op je boek.

Ze toont je alle stappen van je boekidee tot je boekpresentatie en hoe je een verdienmodel maakt van je boek. Wil jij gratis de eerste stappen leren? Meld je dan hier aan voor haar gratis online training start met je boek!