Waarom haperingen in je tekst zichtbaar blijven en hoe je dat oplost

Door Marjon Cosijn

Mijn dochter is tekstschrijver bij een groot energiebedrijf. Ja! De appel valt niet ver van de stam. Hoewel haar werk een heel ander soort schrijven betreft, ontdekken we ook overeenkomsten.

Over worstelingen bijvoorbeeld.
Soms heb je iets in je hoofd, maar dan stroomt het niet direct op papier. Je weet wat je wilt zeggen, je voelt hoe het er zou moeten staan, maar het wil niet. Iedere schrijver kent die momenten. Zowel fictieschrijvers als non-fictie schrijvers, leer ik van mijn dochter.

Oplossing voor worsteling

Voor worstelingen zijn oplossingen. De meest bekende is om even iets anders te gaan doen. Niet verder werken aan tekst, maar even met de hond wandelen. Of de vaatwasser uitruimen. Of als je op kantoor bent, een korte koffiepauze met een collega.

Terwijl jij andere dingen doet, werkt je hoofd namelijk verder. Je hoofd is net Google maar dan beter. Je hebt een zoekopdracht ingegeven en je hoofd stopt niet voordat het de oplossing heeft gevonden.

Ineens weet je het

Dus als je terugkomt van je rondje met de hond of van je kletspraatje met je collega, kijk je opnieuw naar je tekst. Goed kans dat je nu ‘plotseling’ wel ziet hoe je een natuurlijke verbinding tussen twee onderwerpen maakt, of hoe je Anton tegen Eveline laat zeggen dat de geplande avond niet door kan gaan.

Mijn dochter werkt binnen een team van schrijvers. Zij kijken op verzoek naar elkaars teksten. Een frisse blik doet wonderen. Afgelopen week vertelde zij me dat het haar opvalt dat haar collega altijd net die passage eruit vist, waarmee zij heeft geworsteld.

De worsteling blijft zichtbaar

Hoewel de oplossing was gevonden en hoewel die oplossing voldeed, zag een ander aan die zinnen dat die niet vanzelf stroomden. Het geworstel blijft onder de regels nog zichtbaar.

Ik vertelde mijn dochter dat ik dat herken. Ook verhalenschrijvers worstelen en ook zij vinden oplossingen en ook daaraan is vaak het geworstel af te lezen. Het punt is dat je zelf tevreden bent. Je ziet de oplossing, niet het geworstel. Daar heb je iemand anders voor nodig.

Niet iedereen kan je helpen

Als verhalenschrijver werk je niet binnen een team. Dus je heb geen collega’s, die net als jij bezig zijn met tekst en weten waar je op moet letten.
Als verhalenschrijver werk je alleen. Je kunt hoogstens je moeder of je partner of je vriendin je tekst laten lezen.

De kans dat zij je geworstel eruit halen, is heel erg klein. Tenzij een van hen een professional is, lezen ze je tekst als een leek. Zij kunnen er letterlijk niets zinnigs over zeggen.
Goed kans dat ze je enigszins glazig aankijken, je tekst teruggeven en zeggen: ‘Wat knap! Hoe kóm je erop!’ Daar heb je in verband met je worsteling dus helemaal niets aan.

Iemand met verstand van zaken

Iemand met verstand van tekst zal een heel andere reactie geven. Die legt meteen de vinger op de zere plek: ‘Dit loopt prima, maar daar moet je nog even naar kijken, want …’

Doorgaans krijg je een feilloze analyse waarom een bepaald gedeelte rammelt. Negen van de tien keer zal dat precies dat gedeelte zijn, waar jij zo op hebt zitten zwoegen. En waarvan je dacht dat je het zo goed had opgelost.

Omdat wij schrijvers nu eenmaal niet binnen een team van collega-schrijvers werken, is een schrijfcoach zo’n briljante oplossing. Bij OSMC werken we met een team van professionele schrijfcoaches en het verbaast mij iedere keer weer hoeveel zo’n getrainde coach uit een tekst haalt.

Je tekst stroomlijnen

Met de feedback en de aanbevelingen kun je gericht verder en breng je je tekst moeiteloos naar een hoger niveau. Voordeel is dat al die worstelingen, waar je zelf overheen leest, opgemerkt worden, zodat je ze kunt stroomlijnen.

Het is dus een goed idee om op een bepaald moment een schrijfcoach in te huren. Een frisse en vooral professionele blik op je tekst doet wonderen.

Wil je weten wat een goede schrijfcoach voor jouw tekst kan betekenen? Stuur een mailtje naar info@marjoncosijn.nl