Manuscript is klaar: handleiding om er een succes van te maken

deel 1 van 4
deel 2 van 4
deel 3 van 4
deel 4 van 4
deel 4 addendum

Gastblog door Johan van den Ende

Gefeliciteerd, je hebt iets moois bereikt!

Je hebt gezwoegd, geploeterd, gelachen, gehuild, geluisterd naar proeflezers, collega’s, vrienden, familie en op een onverlaten regenachtige zondagmiddag je laatste punt onder je manuscript gezet. Je grootouders zijn de eersten die het mogen horen: je hebt je boek geschreven! En nu ga je het in eigen beheer uitgeven. Moedig en ambitieus. Maak er wel een bewuste keuze van; boeken uitgeven is een vak, en wordt uitgeoefend in een overspannen markt.

De marketingmachine

De volgende dag word je om 05.00 uur wakker, springt een minuut later naast je bed en begint – of geeft een intensief vervolg – aan het offensief waar je de wereld mee gaat veroveren. Facebook, Instagram, Twitter, MailChimp, Whatsapp, bellijsten; zet je familie en vrienden aan het werk met precies dezelfde roeptoeters. Oh ja, de plaatselijke boekhandels niet vergeten en ook niet die van de drie buurgemeenten. Je biedt hen signeersessies aan en een goodiebag voor de eerste tien klanten. Tegen de klok van negen uur spreek je met de winkeliersvereniging af dat je op zaterdagmiddag verkleed als ET Marsjes gaat uitdelen aan het winkelend publiek, want dat sluit zo mooi aan bij het onderwerp van je boek.

Vergeet deze zaken niet

Ondertussen vul je de gaatjes in je agenda met het onderhouden van je contacten: de ceremoniemeester van je boekpresentatie, de drukker, de vormgever, de corrector, de inkopers en het Centraal Boekhuis. Regelmatig controleer je je mailbox en gemiste oproepenlijst of er al nieuws is van je grootouders of van de krantenredactie over een item van je boek. Wie weet gaan ze je portretteren met de Beurs van Berlage op de achtergrond waar op dat moment een tentoonstelling is over het leven van Chriet Titulaer. Je verwijst immers in je nawoord zo expliciet naar de inspiratie die visionairs, zoals Chriet, je tijdens het schrijven hebben gegeven.

Geen kwinkslagen

Voor wie denkt dat dit laatste deel van mijn vierluik een script is van een cabaretier voor een lege zaal; nee, dat is het niet. Wat je zojuist hebt gelezen is waar wij allemaal als schrijvers die in eigen beheer willen uitgeven mee te maken hebben: door trots en euforie gedreven motivaties die voor eenieder van ons volstrekt legitiem zijn. Motivaties die oprecht gedeeld en gesteund worden door diegenen die jouw proces voor een belangrijk deel hebben gevolgd, zoals je grootouders. Het is een energievretend traject, maar geniet ervan.

Tips uit de praktijk

Doe al het bovenstaande of nog meer, blijf ademhalen, wees niet bang iets niet te doen, maar doe alles pas nadat je onderstaande punten hebt gecheckt.

  • Zorg tijdens je schrijfproces voor minstens drie onafhankelijke en bekwame proeflezers. Niet alleen bekwaam in lezen, maar bij voorkeur ook met kennis van een of meerdere aspecten uit je manuscript.
  • Zorg voor een aansprekende cover die de lading dekt van je boek.
  • Wees gelukkig met je manuscript en straal dát uit!
  • Zorg voor minimaal drie onafhankelijke recensenten bekend van social media en laat hen je manuscript lezen voordat je je boek wereldkundig maakt. Vraag de recensenten hun recensie pas te publiceren op jouw teken en vergeet niet ze achteraf te belonen met een gratis gedrukt en gesigneerd boek. Vraag hen ook naar de weg in social media boekenland; zij kennen de paden goed.
  • Leg via de info-adressen mailcontacten met de hoofdkantoren van de grote boekwinkelketens, afdeling inkoop. Stel een originele aanbiedingsbrochure samen en biedt die bij hen aan. Wees kort en krachtig in je begeleidende communicatie en voeg de manuscriptrecensies bij.
  • Geef een professioneel vervolg aan je eerste contactleggingen en doe dit enkele weken voorafgaand aan een van de twee boekenbeurzen in een jaar (voorjaar en najaar). Inkopers zijn echt alleen dan belangstellend naar nieuwe boeken.
  • Probeer een meet and greet te regelen op een boekenbeurs met minstens een van die inkopers. Schrijf daarvoor een elevatorpitch.
  • Plan de uitgiftedatum heel zorgvuldig.
  • Zorg dat het boek een maand voor de uitgiftedatum gedrukt klaar ligt, niet later maar zeker niet eerder. ISBN-nummers zijn als de kentekens van auto’s; de datum waarop het nummer wordt toegekend is de geboortedatum van je boek volgens de criteria van de boekenmarkt. Boeken ouder dan twee maanden zijn alleen nog interessant als ze inmiddels de kassa’s doen rinkelen.
  • Stuur de nog dampende boeken per direct gepersonaliseerd naar de redacties van alle kranten die je wilt benaderen voor hun recensies en/of free publicity (vergeet je eerste recensies niet bij te voegen). Niet gepersonaliseerde exemplaren worden ongeopend doorverkocht aan de dumphandel en die inkomsten worden verteerd op de borreluurtjes van die verschillende redacties. Je splinternieuwe boek komt dan op sites als bol.com voor de helft van de prijs bij een ramsjdealer, en dat is uiterst vervelend.
  • Laat alle activiteiten beginnen op en direct na de dag van de boekpresentatie.
  • Koester je grootouders.

Weet jij nog een belangrijk punt dat aan de lijst met tips kan worden toegevoegd? Schrijf het hieronder!

Heel veel succes, beste schrijvers, en vergeet niet het allerbelangrijkste: ook als je geen boek verkoopt mag en moet je nog steeds trots zijn op wat je hebt gepresteerd, er zijn immers meer schrijvers die niet publiceren dan wel.

Vorig jaar verscheen van Johan van den Ende zijn lang verwachte debuutroman Witter Zwart. Deze veelvuldig met vijf sterren gerecenseerde oorlogsroman speelt zich af in het door de Duitsers geannexeerde Italië. Op www.witterzwart.nl lees je -ondersteund door beeld en geluid- meer over deze roman. Of lees een paar recensies van Witter Zwart op de website van hun uitgeverij QuaLibri. Tevens kun je er luisteren naar een fragment van het audioboek dat stichting Dedicon in opdracht van Biblion heeft gemaakt. Op die site kun je de roman ook (gesigneerd) bestellen en vind je meer informatie over de schrijfcursussen en manuscriptbegeleiding van Johan en Joanne.