Het uitgeefproces, tips vanuit de praktijk.
OSMC-gastblog door thrillerschrijver Aad Vlag
Sinds 2009 schrijf ik thrillers met onverwacht succes. Onverwachts omdat er in het boekenwereldje, wat dat ook moge zijn, door vele ‘deskundigen’ werd verteld dat nieuwe schrijvers bij voorbaat kansloos waren. Eigenwijs als ik was nam ik aan dat zoiets niet voor mij gold.
Jarenlang heb ik geroepen dat ik een boek ging schrijven en ik stelde het uit totdat ik niet meer serieus genomen werd. Maar toen nam ik de stap.
Na een eenvoudig (want ik wist nog niet of ik kon schrijven) plot bedacht te hebben met een zeer controversieel thema, betrad ik deze schitterende wereld en was ik schrijver. Een droom kwam uit.
- Snel leerde ik de nieuwe wereld kennen. Ik had drie uitgangspunten.
- Rechten geef ik niet uit handen, een POD-uitgeverij was dus geen optie.
- Mijn boeken moeten overal in verkrijgbaar zijn, dus aansluiting bij het Centraal Boekhuis.
Een privéonderzoekje, gewoon in de trein, wees uit dat er ook e-books moesten worden gemaakt.
E-books
Punt drie bewees dat het belangrijk is om als schrijver rekening te houden met e-books. Let wel, ik houd zelf van ‘echte boeken’. De kleur, de geur en geritsel van pagina’s die worden omgeslagen…. Heerlijk.
Maar… als ik dan kijk naar mijn eigen verkopen en niet te vergeten, de uitleningen bij de bibliotheek, dan is dat 93% e-books tegen 7% papieren boeken en dat over een totaal van vele duizenden stuks.
E-books, of je ervan houdt of niet, zijn niet meer weg te denken.
Centraal Boekhuis
Wanneer je wilt dat boeken overal verkrijgbaar zijn, moet je aangesloten zijn bij het Centraal Boekhuis (CB). Die aansluiting is duur. Er is wel een goedkopere vorm, maar die is zeker niet aantrekkelijk.
Alle drie punten werden opgelost door mij aan te sluiten bij een clusteruitgeverij, in mijn geval http://www.clustereffect.nl.
Al mijn boeken waren nu overal verkrijgbaar en ik behield alle rechten, een prima gevoel.
Clusteruitgeverij
Een clusteruitgeverij verzorgt de aansluiting bij het CB voor de auteur. Ook alle administratieve verwerking, die erg ingewikkeld is, wordt overgenomen.
In ruil daarvoor betaalt de auteur aan de clusteruitgeverij een bijdrage per boek, meestal per maand.
In principe neemt een clusteruitgeverij ieder boek aan. Vaak bieden clusteruitgeverijen ook andere diensten aan, zoals redactiewerk en vertaalwerk, en in principe kan iedereen met een manuscript bij hen terecht.
In het standaardpakket wordt er door de clusteruitgeverij geen acquisitie gedaan, enkel logistiek. Maar als je als auteur iets meer wil dan je vrienden en kennissenkring, dan is dit de manier.
EPUB
Om van je manuscript een e-book te maken, heb je een zogenaamde EPUB nodig. Dat is de afkorting van Electronic Publication en het is een vrij en open e-bookformaat.
Voor mij werd met tot toetreding tot Clustereffect ook punt drie opgelost: deze uitgeverij verzorgt kosteloos voor de EPUB van het Word-manuscript.
Waar moet je op letten?
Als je een manuscript wilt aanleveren om daar een EPUB van te laten maken, let dan op onderstaande punten:
- Een e-book ziet er op ieder apparaat anders uit want het is een reeks opdrachten die door ieder apparaat anders uitgevoerd kan worden.
- Maak niet op. Kies één lettertype (ik gebruik Garamond). Vet en cursief mogen dan wel, maar geen exotische Word opmaak want dat kunnen de conversieprogramma’s niet aan en de apparaten geven dat daarna verkeerd weer.
- Geen paginanummering, omdat ieder apparaat de pagina anders weergeeft. Vaak kan je de lettergrootte instellen en dan klopt de nummering niet meer. Het apparaat maakt de nummering vaak zelf.
- Geef de hoofdstuktitels de zogenaamde Kop1 –stijl. Vrijwel alle conversieprogramma’s maken dan een inhoudsopgave met de hoofdtitels. Dit is zeer belangrijk bij e-books.
Wil je nog meer weten?
Dit is geen technisch blog. Als je als schrijver meer vragen hebt, dan kun je gebruik maken van mijn kennis (ik ben 25 jaar Word-docent geweest) en ervaring (meer dan 100 e-books voor schrijvers gemaakt).
Heb je algemene vragen?
Stel ze in het veld onder de blog. Zo kan iedereen meelezen en meeleren.Heb je specifieke vragen, waarvan je vermoedt dat anderen niets aan het antwoord hebben? Stel die vragen dan via mijn contactformulier.
Aad Vlag is een succesvol thrillerschrijver. Hij publiceerde de volgende titels: Zwarte Lust (2009), Het Concilie van Zeven (2010), De Dorfer Dynastie (2011), Schaamteloos Verlangen (2013), Het Marshall Document (2014), Chantage (2016). Meer informatie vind je op zijn website.
Dank je wel! Ik worstel met deze vragen. Het helpt mee verder in mijn proces.
Fijn om te horen Ibolya. Veel succes!
Ik heb nog een vraagje. Die clusteruitgeverijen zorgen ervoor dat je boek beschikbaar is via het CB. Maar hoe krijg je de boekenwinkels zover dat ze jou boek ook effectief inkopen? Zorgt clustereffect.nl daar dan ook voor door hen aan te schrijven?
Hallo Mijnheer Vlag, Kan je me iets meer vertellen over de manier waarop je de verkoop van je boek hebt georganiseerd?
Dag Peter,
dank je wel voor je vraag. Over het verkopen van je boek kun je ook hier terecht: https://www.marjonsarneel.nl/hoe-als-schrijver-zelf-boek-kunt-verkopen-deel-1-4/
Marjon,
Hierbij wil ik me inschrijven zodat ik een mail kan ontvangen met de reacties in verband met mijn vraag.
Alvast bedankt.
Dag Peter,
Je krijgt automatisch bericht van nieuwe reacties, tenzij je het vinkje onderaan de blog daarvoor uitzet.
Zo, direct een trilogie… complimenten en geniet van je debuut!
Ik heb jouw uitgever bekeken en ik kan nergens vinden wat voor soort uitgever het is. Regulier, of POD. Moet je investeren voor de publicatie?
Als het een reguliere uitgever is, dan neemt zij het risico en is ook zij verantwoordelijk voor aquisitie. Dat neemt niet weg dat je zelf ook daar veel aan kunt doen.
Als het een POD is, dan ben jijzelf geheel verantwoordelijk voor de aquisitie.
Ik heb geen website gevonden met jouw naam als URL. Begin daar mee, dat is je eerste uithangbord. peteradriaens.nl of peteradriaens.be zijn de eerste zoekcriteria waar Google naar kijkt. Als je schrijver bent, dan zeker een website maken of laten maken.
Kies echt jouw naam als URL en ga niet meeliften op de vele WordPressblogs, dat ziet er niet professioneel uit.
Daarnaast natuurlijk een Facebook-pagina die je naar je website laat verwijzen en andersom.
Zorg dat je noeken ook als epub wordt uitgegeven. Dan gaat de aquisitie vaak vanzelf. Grote epub-webwinkels, zoals Bol, Ako en eboektekoop hebben een afdeling – net verschenen – en dat werkt goed voor een bepaalde tijd.
Schrijf regionale kranten aan of die een literaire redacteur hebben. Wees brutaal en bel ook de regionale radiozenders.
Meer kan ik er niet van maken. Het is zelf mijn zwakste punt. Schrijven en publiceren is geen probleem, maar quisiteren vind ik lastig. Mijn ervaring is dat epubs zichzelf verkopen, als de prijs goed is. Mijn epubs kosten allen 4,99 (ze staan dan bij alle webwinkels bij de goedkoopste categorie waar de mensen het eerst kijken)
Succes!
Vr.gr. Aad