Het uitgeefproces, tips vanuit de praktijk.

OSMC-gastblog door thrillerschrijver Aad Vlag

Sinds 2009 schrijf ik thrillers met onverwacht succes. Onverwachts omdat er in het boekenwereldje, wat dat ook moge zijn, door vele ‘deskundigen’ werd verteld dat nieuwe schrijvers bij voorbaat kansloos waren. Eigenwijs als ik was nam ik aan dat zoiets niet voor mij gold.

Jarenlang heb ik geroepen dat ik een boek ging schrijven en ik stelde het uit totdat ik niet meer serieus genomen werd. Maar toen nam ik de stap.

Na een eenvoudig (want ik wist nog niet of ik kon schrijven) plot bedacht te hebben met een zeer controversieel thema, betrad ik deze schitterende wereld en was ik schrijver. Een droom kwam uit.

  1. Snel leerde ik de nieuwe wereld kennen. Ik had drie uitgangspunten.
  2. Rechten geef ik niet uit handen, een POD-uitgeverij was dus geen optie.
  3. Mijn boeken moeten overal in verkrijgbaar zijn, dus aansluiting bij het Centraal Boekhuis.

Een privéonderzoekje, gewoon in de trein, wees uit dat er ook e-books moesten worden gemaakt.

E-books

Punt drie bewees dat het belangrijk is om als schrijver rekening te houden met e-books. Let wel, ik houd zelf van ‘echte boeken’. De kleur, de geur en geritsel van pagina’s die worden omgeslagen…. Heerlijk.

Maar… als ik dan kijk naar mijn eigen verkopen en niet te vergeten, de uitleningen bij de bibliotheek, dan is dat 93% e-books tegen 7% papieren boeken en dat over een totaal van vele duizenden stuks.

E-books, of je ervan houdt of niet, zijn niet meer weg te denken.

Centraal Boekhuis

Wanneer je wilt dat boeken overal verkrijgbaar zijn, moet je aangesloten zijn bij het Centraal Boekhuis (CB). Die aansluiting is duur. Er is wel een goedkopere vorm, maar die is zeker niet aantrekkelijk.

Alle drie punten werden opgelost door mij aan te sluiten bij een clusteruitgeverij, in mijn geval http://www.clustereffect.nl.
Al mijn boeken waren nu overal verkrijgbaar en ik behield alle rechten, een prima gevoel.

Clusteruitgeverij

Een clusteruitgeverij verzorgt de aansluiting bij het CB voor de auteur. Ook alle administratieve verwerking, die erg ingewikkeld is, wordt overgenomen.

In ruil daarvoor betaalt de auteur aan de clusteruitgeverij een bijdrage per boek, meestal per maand.

In principe neemt een clusteruitgeverij ieder boek aan. Vaak bieden clusteruitgeverijen ook andere diensten aan, zoals redactiewerk en vertaalwerk, en in principe kan iedereen met een manuscript bij hen terecht.

In het standaardpakket wordt er door de clusteruitgeverij geen acquisitie gedaan, enkel logistiek. Maar als je als auteur iets meer wil dan je vrienden en kennissenkring, dan is dit de manier.

EPUB

Om van je manuscript een e-book te maken, heb je een zogenaamde EPUB nodig. Dat is de afkorting van Electronic Publication en het is een vrij en open e-bookformaat.

Voor mij werd met tot toetreding tot Clustereffect ook punt drie opgelost: deze uitgeverij verzorgt kosteloos voor de EPUB van het Word-manuscript.

Waar moet je op letten?

Als je een manuscript wilt aanleveren om daar een EPUB van te laten maken, let dan op onderstaande punten:

  • Een e-book ziet er op ieder apparaat anders uit want het is een reeks opdrachten die door ieder apparaat anders uitgevoerd kan worden.
  • Maak niet op. Kies één lettertype (ik gebruik Garamond). Vet en cursief mogen dan wel, maar geen exotische Word opmaak want dat kunnen de conversieprogramma’s niet aan en de apparaten geven dat daarna verkeerd weer.
  • Geen paginanummering, omdat ieder apparaat de pagina anders weergeeft. Vaak kan je de lettergrootte instellen en dan klopt de nummering niet meer. Het apparaat maakt de nummering vaak zelf.
  • Geef de hoofdstuktitels de zogenaamde Kop1 –stijl. Vrijwel alle conversieprogramma’s maken dan een inhoudsopgave met de hoofdtitels. Dit is zeer belangrijk bij e-books.

Wil je nog meer weten?

Dit is geen technisch blog. Als je als schrijver meer vragen hebt, dan kun je gebruik maken van mijn kennis (ik ben 25 jaar Word-docent geweest) en ervaring (meer dan 100 e-books voor schrijvers gemaakt).

Heb je algemene vragen?
Stel ze in het veld onder de blog. Zo kan iedereen meelezen en meeleren.

Heb je specifieke vragen, waarvan je vermoedt dat anderen niets aan het antwoord hebben? Stel die vragen dan via mijn contactformulier.

Aad Vlag is een succesvol thrillerschrijver. Hij publiceerde de volgende titels: Zwarte Lust (2009), Het Concilie van Zeven (2010), De Dorfer Dynastie (2011), Schaamteloos Verlangen (2013), Het Marshall Document (2014), Chantage (2016). Meer informatie vind je op zijn website.