De C van Cashen …met je boek!

Gastblog door Denise Hulst

Het publiceren van een boek is voor veel auteurs een droom die uitkomt. En voor het publiceren van een boek heb je geld nodig. Voor veel auteurs is dat een probleem. Laat staan geld verdienen aan hun boek. Want boeken en geld verdienen staan bij veel auteurs op gespannen voet met elkaar.

En toch is het mogelijk om beide tegelijkertijd te doen: een goed boek publiceren en geld verdienen aan je boek.

De ABC formule

In een vorige blogs schreef ik over de ABC – formule: A van aantrekken, B van boeien en binden. En schreef ik kort wat over crowdfunden van je boek.

Vandaag borduur ik daarop voort.
Crowdfunding is een manier om een goed boek gefinancierd te krijgen. En een uitgelezen kans om een breder publiek te bereiken dan je zou doen als je niet zou crowdfunden.

Een goed boek en de intenties van de schrijver

Een goed boek is meer dan alleen maar een goed geschreven verhaal. Een goed boek heeft een goede omslag, een goede achterflaptekst, de bladspiegel klopt, het lettertype klopt, het papier klopt en is foutloos geschreven.
Het is een feit dat goede boeken beter verkocht worden dan slecht vormgegeven boeken, met grammaticale fouten, een slechte achterflap, fout papier en het verkeerde lettertype.  Boekenliefhebbers en mensen uit het boekenvak ruiken op een kilometer afstand of een boek zelf in elkaar geknutseld is en lopen met een grote boog om boeken heen die een hoog ‘Doe Het Zelf’ gehalte uitstralen.

Professionaliteit

Een boek zelf ‘in elkaar knutselen’ zegt overigens niets over de vraag of dat wel of niet met liefde en aandacht gedaan is. Ik ga er in ieder geval van uit dat een auteur die zijn boek de wereld in wil sturen, dat met liefde en aandacht doet.
Dus, don’t get me wrong, ik heb het niet over de intenties van de schrijver. Ik heb het over de professionaliteit van het boek. Als er geen fondsen beschikbaar zijn, gaan veel auteurs zelf knutselen. Want ‘Hoe moeilijk kan dat nou zijn, een leuke omslag maken?’ Zoals gezegd, ook dat is een vak apart.

Wil je dus je boek goed verkopen, zorg dan dat je boek er goed uitziet. Dat alles klopt. Dat het professionaliteit uitstraalt. Als je het niet belangrijk vindt je boek goed verkopen, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Dan kun je je boek prima zelf in elkaar zetten en blij zijn met 200 verkochte exemplaren.

Met crowdfunding kun je een professioneel boek crowdfunden. Met een goede begroting (redactiewerk, correctie, voorplat- achterplat ontwerp, zetter, drukker) kun je een fantastisch boek de wereld in brengen, dat over het algemeen beter zal verkopen dan een ‘Doe Het Zelf’ boek.

En hoe kom je dan aan dat geld?

Crowdfunding kun je ook als een vorm van voorfinanciering beschouwen. Als je mensen interesseert voor je boek, en ze willen het werkelijk kopen, kun je ze vragen om vooruit te betalen. Een begroting voor het maken van een goed boek en het vaststellen van de prijs van je boek, geven een beeld van het aantal exemplaren dat je moet verkopen om quitte te spelen.

Even een klein voorbeeld: stel dat je je boek begroot hebt op 6000 euro (redactie, correctie, omslag ontwerp, zetten en drukken) en de verkoopprijs van je boek is 15 euro. De productieprijs van je boek is 5 euro. Dan moet je 400 boeken verkopen om de kosten van het maken van je boek te dekken.
400 exemplaren klinkt voor sommige auteurs veel. Maar… als je via een crowdfunding platform je boek in de voorverkoop aanbiedt, dan bereik je een veel groter publiek dan je bereikt zou hebben als je alleen een mail had gestuurd naar de mensen op je emaillijst en je vrienden, familie en vrienden.

Extra bereik voor je boek

Die laatsten bereik je toch wel. Het gaat om de groep die je extra bereikt. Goede crowdfundingplatforms doen ook veel aan de promotie van de campagnes die ben hen lopen. Dus besteden ze ook aandacht aan jouw campagne. Daardoor krijg je meer kopers en meer fans.
En financier je een goed boek.

 

Denise Hulst is auteur en ondernemer. In de afgelopen 20 jaar schreef zij als ondernemer 11 non-fictie boeken, waaronder enkele bestsellers en eversellers. Al haar titels werden uitgegeven door grote uitgeverijen. Zij is moeder van twee kinderen en hoofdkostwinner.

Sinds 1 juni 2017 is Denise Hulst fulltime zakelijk auteurscoach voor auteurs die veel boeken willen verkopen en meerdere inkomensstromen rond hun boek op gang willen brengen. Je kunt Denise volgen op Twitter of op Facebook. Meer informatie vind je via haar website.