Wat uitgevers je niet vertellen

Door Marjon Cosijn

Heb jij weleens van ‘doelgroepschrijven’ gehoord? Ik wil het even hebben met je over de voor- en nadelen.

Het idee van doelgroepschrijven komt natuurlijk van de uitgevers. Zij hebben het zwaar. Zij moeten zichzelf in het digitale medialandschap opnieuw uitvinden. En dat valt niet mee. Dat betekent dat ze op een andere manier moeten gaan denken.

Een aantal uitgevers zoekt de oplossing in marktgericht denken. Dat wil zeggen: eerst kijken of er potentiële klanten zijn en daarna pas dat verhaal of die roman laten schrijven.

Laten we eens kijken wat doelgroepschrijven voor jou als schrijver betekent.

Zelf denk ik bij dit woord onmiddellijk aan Junior Informatie. Dat is een serie van de educatieve uitgeverij Wolters Noordhoff, tegenwoordig Noordhoff Uitgevers.

Jarenlang schreef ik informatieboekjes in deze serie van Noordhoff. Boekjes over uiteenlopende onderwerpen voor kinderen van een jaar of acht.

Om deze boekjes te kunnen schrijven verdiepte ik me, samen met de uitstekende redactie, in de doelgroep. We gingen naar basisscholen toe. Daar interviewden we kinderen om te achterhalen wat ze wel en niet over het onderwerp wisten. Op die manier ontdekten we wat ze ervan wilden weten. Met die gegevens schreef ik dan het boekje. Dat is doelgroepschrijven. Heel nuttig voor non-fictie.

Maar als je verhalen of romans wilt schrijven, zijn er een paar punten om in overweging te nemen. Punten die de uitgevers je niet vertellen.

Voordeel: meer kans om uitgegeven te worden

Voor een uitgever is het zakelijk gezien aantrekkelijk om een manuscript uit te geven waarvoor een bewezen markt is. Hij zal dus sneller ‘ja’ zeggen.

Voordeel: meer kans om verkocht te worden

Een boek waarvoor gericht reclame gemaakt wordt bij de doelgroep heeft meer kans op goede verkoopcijfers. Ook boekhandelaren vinden het prettig om een boek in het schap te kunnen zetten waar het qua categorie hoort.

Voordeel: meer kans om gelezen te worden

En als het boek eenmaal bestaat en verkocht wordt, maakt je meer kans dat jouw werk inderdaad gelezen wordt.

Nadeel: minder kans om jezelf als schrijver uit te vinden

Je moet immers binnen een concept schrijven en daar zitten een heleboel beperkingen aan. Als jij bijvoorbeeld over een gehandicapt meisje wilt schrijven en je doelgroep wil lezen over het dagelijks leven in een rolstoel dan is dát waar je verhaal over gaat. En niet over vriendschap tussen haar en haar gezonde vriendin. Als je dat als schrijver veel interessanter vindt, dan heb je pech.

Nadeel: minder vrijheid om op zoek te gaan naar jouw eigen thema’s

Je richt je op de thema’s van de doelgroep. Als je geluk hebt , voel jij je met die thema’s verwant. Maar in plaats van jouw thema’s naar je lezers brengen, reageer je op de thema’s van de doelgroep.

Nadeel: minder kans om je te ontwikkelen als schrijver

Hoe meer je binnen concepten werkt, hoe minder je een beroep hoeft te doen op je creativiteit. Doelgroepschrijven wordt nooit een invuloefening, maar doordat al zoveel vast ligt, is het wel minder uitdagend.

Jouw mening is belangrijk

  • Heb jij ervaring met doelgroepschrijven? Werkt het voor jou wel, of juist niet?
  • Ken je nog andere voor- of nadelen dan die ik hierboven al noemde?

We lezen heel graag jouw tips en ervaringen in het antwoordveld hieronder.