Hoe je erotiek schrijft waar lezers warm van worden
Door Marjon Cosijn
Erotiek schrijven waar lezers warm van worden
Een verhaal over een zonderlinge paddenstoelen-determinator uit Valkenswaard wordt een stuk spannender als hij ergens diep in de bossen een minnares bezoekt.
Niet iedereen kan paddenstoelen van elkaar onderscheiden. Maar iedereen heeft associaties met seks. Het is de basis van ons menselijk bestaan en het houdt de soort in stand.
Een magisch én beladen onderwerp
Seksualiteit is omgeven door magie en mysterie. Hoe wetenschappers ook hun best doen, het geheim van aantrekkingskracht tussen twee mensen blijft een heerlijk geheim.
Maar seks is ook beladen en nog steeds, ook in onze tijd en in onze omgeving, omgeven met taboes. Zodra seksualiteit een rol gaat spelen, ontstaat als vanzelf een spanningsveld. Soms prettig, soms frustrerend.
Verschil tussen porno en erotiek
Het verschil tussen pornografie en erotiek is niet zo ingewikkeld.
Porno beschrijft vooral de daad en heeft weinig aandacht voor iets anders.
Erotiek is veel verfijnder. Meer verhaal en minder daad. Desondanks kan het lezen (en schrijven) van erotiek opwindender zijn dan het maken van porno. Deze blog gaat over het schrijven van erotiek.
10 tips voor het schrijven van erotische verhalen
TIP #10 Omgeving
Natuurlijk kun je een erotische scène schrijven die zich afspeelt in de slaapkamer van je hoofdpersonages. Dat kan uitstekend werken. Maak het jezelf als schrijver gemakkelijker.
Erotiek heeft alles te maken met sfeerbeleving. Seks in een gewone omgeving voelt per definitie gewoner aan. Zowel voor je personages als voor de lezer. Dat betekent dat je als schrijver meer je best moet doen om er een gedenkwaardige scène van te maken.
Andere mogelijkheden
Een andere omgeving brengt als vanzelf andere mogelijkheden met zich mee. Je personages moeten wellicht improviseren, omdat iets dat thuis onder handbereik ligt niet aanwezig is.
Of ze ontdekken mogelijkheden die in hun dagelijkse omgeving onmogelijk zijn, omdat daar nu eenmaal niet zo’n romantische loveseat staat. Of geen kaptafel met beweegbare spiegels.
Een andere omgeving brengt zowel beperkingen als nieuwe mogelijkheden mee. Buit beide kanten uit als schrijver.
De stemming is anders
Thuis, tussen de strijkplank en de computer, verloopt het contact tussen de twee geliefden heel anders. Daar worden huishoudelijke zaken geregeld, agenda’s nagelopen, ruzietjes uitgevochten.
Zodra jouw fictieve koppel een hotellobby binnenstapt, verandert er iets. Nu zijn ze niet meer bezig met dagelijkse beslommeringen. De sfeer is verwachtingsvol. Ze bevinden zich in een onbekende wereld vol nieuwe details. Wat het belangrijkste is: ze zien elkaar opnieuw.
TIP #9 Wees authentiek
Als we schrijven, putten we uit onze ervaring als mens. Ieder stelt zich zijn eigen paddenstoelenverzamelaar voor. Bedenkt hoe hij zich beweegt. Wat hij bij zich heeft als hij het woud in trekt.
Zelfs al hebben we zelf nooit paddenstoelen verzameld, dan nog putten we uit onze mind. Al schrijvend diepen we beelden op van paddenstoelen, van wouden, van verzamelaars.
Laat de geestdrift zien
Er doemt een wat zonderlinge man op. Hij prevelt in zichzelf. Zijn blik is gericht naar de grond. Als schrijver verwoorden we zijn geestdrift als hij een zeldzaam hazenoortje ontdekt, een paddenstoel die eruitziet als verfrommeld bruin blad.
Erotische passages zijn wat dat betreft niet anders. Ook hier putten we uit onze eigen herinneringen. Dat wat we zelf beleefden, of waar we over lazen, fantaseerden of droomden.
Schrijf vanuit jezelf
Schrijf je een erotische passage wees dan authentiek. Schrijf vanuit jezelf. Laat alle valse schaamte vallen. Wees dapper. Mep alle ongewenste meelezers van je schouder en schrijf onbevangen.
Op die manier ontstaat een scène waar een sprankelende energie in zit. Nogmaals, het is niet anders dan op andere schrijfmomenten. Ook als je schrijft over verlies, teleurstelling of vervlogen dromen werkt het alleen als je durft te schrijven vanuit verbinding met wie je werkelijk bent. Mooischrijverij is funest. Een lezer voelt dat feilloos aan.
TIP #8 Voorkom lacherigheid bij de lezer
Als schrijver wil je je lezer meevoeren door jouw verbeeldingswereld. Taal is je instrument, met behulp van woorden schep je een illusie. Dat is een delicaat proces. Een illusie is als een zeepbel: hij spat gemakkelijk uit elkaar.
Als dat gebeurt, is je werk voor niets geweest. Dan haakt de lezer af. Hij legt je boek terzijde en de kans is groot dat je hem voor altijd kwijt bent. Dit geldt niet alleen voor erotiek, maar voor je alle verhalen die je schrijft.
Ongeloofwaardigheid is dodelijk
Bij erotiek geldt dit in overtreffende trap. Alles moet kloppen. Ieder woord moet precies gekozen zijn en op de juiste plek staan.
Onhandig geschreven erotiek is ongeloofwaardig. Als je er niet in slaagt om de romantische omgeving op het netvlies van de lezer te toveren, dan gaat het fout.
Werk aan je schrijfvaardigheden, zodat je een goede scène kunt schrijven. Zodat alles klopt en jij de lezer ademloos meeneemt in jouw vertelling.
We zijn geen slangenmensen
Als je standjes beschrijft die menselijkerwijs onuitvoerbaar zijn, legt je lezer je verhaal direct terzijde. Terwijl hij leest, stelt hij zich de scène voor. Als wat hij voorgeschoteld krijgt, nog niet eens door een slangenmens uitgevoerd zou kunnen worden, is hij er gelijk klaar mee.
TIP #7 Wees realistisch
Als je zoete romantiek wilt schrijven, prima. Beeldschone heldin verleidt stoere, maar toch gevoelige held. Beiden prachtig gebouwd. Geen puistje te bekennen. Volledig gezond. Niks rokershoestje. Dat verstoort de romantiek. 😊
Besef dat niets zo saai is als een beschrijving van twee perfecte mensen die seks hebben. Jong, mooi, soepel en verliefd. Droomomgeving. Gaap.
Erotiek schrijven waar lezers warm van worden: maak het spannend
Lezers lezen vanwege de herkenning. Onbewust vergelijkt een lezer zichzelf met de personages in het verhaal. Hij vraagt zich af hoe hij zelf deze situatie zou aanpakken. Hoe hij zou reageren. Of hij dat ook zou durven.
Als je beeldschone helden en heldinnen opvoert, die alleen maar zwelgen in elkaar, valt er voor de lezer niets te beleven.
Maak het echt
Er is niets mis met een minnaar, die zijn liefje nauwelijks ziet zonder zijn bril. Of een minnares die haar telefoon aan moet laten staan, omdat een van de kinderen kan bellen.
Integendeel. Dat soort zaken zorgt voor spanning. Maak daar gebruik van. Je personages laten niet alles los zodra de eerste kus gewisseld wordt. Ook in seks nemen zij zichzelf mee. Ze blijven nog steeds een bezorgd type of iemand die altijd controle wil houden. Zet het verhaal niet stil tijdens erotische passages, maar durf het conflict juist op dat moment door te laten lopen.
TIP #6 Schrijf zintuiglijk
Hij keek haar aan en leidde haar naar het mooie bed. Daar gingen ze liggen in een warme omhelzing. Ze was zo blij dat hij eindelijk in haar armen was. Ze had niets meer te wensen.
Onnodig om te zeggen dat een lezer hier niet warm van wordt. Als je zaken beschrijft, gebeurt er niets in de mind van de lezer. Zijn ogen glijden over de regels en daar blijft het bij. Wil je erotiek schrijven waar lezers warm van worden, pak het dan anders aan.
Het kan anders
Hij kijkt haar met zijn grijsblauwe ogen doordringend aan. Verward slaat Marleen de hare neer. Niet alleen verward omdat hij zo binnenkomt bij haar, maar ook verward om het feit dat ze hier is. Met hem. Doet ze dit echt?
Zijn grote hand glijdt langs haar taille, over de gladde stof van haar nieuwe zomerjurk. Die is vrij kort voor haar doen, want ze weet dat hij dol is op haar benen. Haar denken vervaagt als ze de fluweelzachte sprei onder zich voelt.
Zijn adem tegen haar oor. Haar neus tegen zijn borsthaartjes. Wellustig ineens slaat ze haar armen om zijn hals en streelt dat ene plekje, net onder de haargrens. Verrukt hoort ze hem grommen.
Beschrijf niet maar benoem
Door specifieke details te gebruiken gaat je tekst voor je lezer leven. Geef niet het complete plaatje, maar alleen bijzonderheden over kleding, lichaam, omgeving. Dat helpt de lezer om zich een beeld te vormen.
Schrijf zintuiglijk. Zo breng je erotiek heel dicht bij de lezer en kan hij ervaren wat je personages meemaken. Dat laatste hoort altijd je streven als schrijver te zijn.
Geef een reactie