Een ernstig blog over het schrijven van een reisverhaal

Door Marjon Cosijn

In mijn vorige blog over het reisverhaal (Wat is een reisverhaal? deel 1) schreef ik dat je je moet voorbereiden als je een reisverhaal wilt schrijven. Wat dat inhoudt zal ik hieronder verder uitleggen. Deze voorbereiding gaat namelijk niet over het meenemen van papier en pen. Als je je schrijfgerei onverhoopt vergeten bent, kun je dat alsnog aanschaffen. Voorbereiding gaat om heel andere dingen. Voor de verandering op deze plek een ernstig blog.

Vooroordelen

Bijvoorbeeld over het thuislaten van je vooroordelen. Die hebben we allemaal of we dat nu leuk vinden of niet. Het is niet te voorkomen, maar het is wel belangrijk om je daarvan bewust te zijn.

Als je naar een bepaald land of werelddeel gaat, heb je daar een beeld bij. Dat beeld is gevormd door reisgidsen, televisiereportages, berichten uit het nieuws en wellicht door verhalen van andere reizigers. De beelden en reportages over bijvoorbeeld exotische landen zijn vaak verre van genuanceerd. Televisieploegen filmen niet de vreedzaam spelende kindertjes in een welvarend dorp, zij zijn op zoek naar de meest schrijnende beelden. Daardoor ontstaat ‘sensationele’ televisie, maar ook eenzijdige beeldvorming.

Hulporganisaties doen ongewild mee

Hulporganisaties dragen met hun campagnes ongewild bij aan dat ongenuanceerde beeld. Deze organisaties komen juist in actie bij rampen en catastrofen. Zij bieden hulp in situaties die om welke reden dan ook totaal uit balans zijn. Daardoor kunnen de beelden die hulporganisaties verspreiden niet anders dan dramatisch zijn.

Wij nemen kennis van de situatie en slaan die beelden op. Vervolgens bepaalt deze informatie ons beeld van een volk of een streek. Zeker als we van plan zijn ergens naar toe te trekken, zijn we extra alert op berichtgeving over die streek. Hongerig naar voorkennis slurpen we alle beelden op.

Ongenuanceerde berichtgeving maakt dat wij doorgaans een heel beperkt en eendimensionaal beeld bij ons dragen van een andere cultuur.

Amerikanen zijn oppervlakkig, Italianen hysterisch en alle Ieren zijn dronkaards. De vooroordelen zitten diep in onze vezels, niemand ontkomt daaraan, dus je kunt je er maar beter van bewust zijn.

Overtuigingen zoeken bevestiging

Vooroordelen vormen overtuigingen en ons brein is zó ingesteld dat we steeds bevestiging zoeken voor wat we al denken te weten. Met andere woorden, als we in een vreemd land komen, zoeken we naar zaken die we kennen. En als we die tegenkomen, ‘weten we dat we gelijk hebben’.

Het zou anders zijn wanneer de media niet alleen afwijkingen zouden tonen. Maar over een gelukkig huwelijk kun je geen verhaal schrijven, zeg ik altijd. Daarom brengen dagbladen nauwelijks berichten over zaken die goed verlopen. Afslachtingen, excessen, martelingen en andere gruweldaden halen de krant.

Dus hoe bereid je je voor op het schrijven van een reisverhaal?

De kunst is om je bewust te worden van je vooroordelen en ernaast te kijken. Dat vergt wat oefening maar het is beslist de moeite waard. Je kunt de clichés inventariseren en deze als het ware apart zetten en dan écht gaan kijken. Je zult dan Amerikanen met diepgang ontdekken, Italianen die geen mond opendoen en Ieren die lid zijn van de Blauwe Knoop. En je zult door een land reizen waar het ‘altijd’ oorlog is, maar waar je geen soldaat tegenkomt. Je zult een nieuwe werkelijkheid ontdekken die veel rijker is dan je had durven vermoeden.

Leestip: Cees Nooteboom: Avontuur Amerika, Nachttrein naar Mandalay: alle Aziatische reizen en andere titels.

  • Heb jij reisdagboeken bijgehouden? En wat heb je ermee gedaan? Of ben je daar nog iets mee van plan?
  • Wat vind jij belangrijke elementen van een reisverhaal?

Schrijf je bijdrage in het antwoordveld hieronder. Ik ben benieuwd naar jouw visie en ervaringen.