Verhalen gaan altijd over personages in nood
Daarnet stond ik bij mijn aanrecht tussen de eieren, tomaten, knoflook, lente-uitjes en taugé. Ik keek ernaar en dacht dat ik er van alles van zou kunnen maken. Het zou een quiche kunnen worden. Of een omelet of een zomersalade. Dat wordt het allemaal niet. Het wordt soep, tomatensoep waar ik op het laatste moment losgeklopt ei en een hand vol taugé aan toevoeg. Ik ben er dol op.
Verhalen hebben ook een aantal ingrediënten die aan het begin als een bonte verzameling om je heen liggen. Het zou van alles kunnen worden. Aan jou de keus.
Jij bent de kok
Als je schrijft, mag je zelf bepalen wat je maakt. Jij bent de kok. Jij maakt uit hoe lang iets bakt, stooft of smoort. Er is altijd een waaier aan mogelijkheden.
Maar waar je niet onderuit kunt, zijn een paar basisregels over het traject van je hoofdpersonage. Die geef ik je in deze blog.
1. Schep een interessant personage
Verzin een heel foute makelaar of over een priester met twijfels. Schrijf niet wat voor de hand ligt. Een moeder met een sterke voorkeur voor één van haar kinderen intrigeert meer dan een moeder die alle tien haar kinderen even lief heeft.
Geef je hoofdpersonage iets mee dat de lezer verwondert. Iets dat nieuwsgierigheid opwekt, zodat jouw lezer meer wil weten en verder wil lezen. Geef jouw hoofdpersoon een bizarre wens mee of de noodzaak om ergens achter te komen.
2. Zet zijn wereld op zijn kop
Zorg dat je personage uit zijn comfortzone geschopt wordt. Laat iets gebeuren waardoor alles anders wordt. Waardoor hij zichzelf opnieuw moet uitvinden. Waardoor hij niets meer kan doen zoals hij dat altijd deed.
Stel, jouw hoofdpersonage wordt ontslagen. Dat heeft invloed op alle aspecten van zijn leven. Op zijn dagindeling, zijn financiën, zijn sociale leven. Ineens is het personage al zijn zekerheden kwijt. Dus verzin iets dat zijn wereld op zijn kop zet.
3. Laat jouw personage lijden
Geef jouw personage een crisis om te overwinnen. Ten eerste een crisis in de buitenwereld waar niets meer is, zoals het was.
Ten tweede een crisis in zijn binnenwereld. Daar is alles immers ook veranderd. Want als je eenmaal ontslagen bent, moeder geworden of geëmigreerd, kun je niet meer terug. Althans niet zonder kleerscheuren.
Het is jouw verhaal. Kies je ingrediënten zorgvuldig. Zorg dat ze samen een spetterend gerecht vormen!
Zorg voor interessante personages
Je lezer leest om het personage. Jouw hoofdpersonage is de basis van je verhaal.
Zorg voor een goede basis. Bijvoorbeeld met Ontwerp Onvergetelijke Personages.
Zodat je weet dat je de lezer aan de pagina gekluisterd houdt.
Pffff de tips die je hier beschrijft….lijken op mijn leven
Oei! Sterkte!
Maar je weet wat ze zeggen: een slechte jeugd of een dramatische relatie zijn een zegen voor een schrijver. Ik besef dat het een zeer schrale troost is.
Ik kies meestal als personage iemand die een leven leidt dat me sterk aanspreekt en in wie ik ook dingen herken of iemand die keuzes maakt die ik niet zou maken, maar die ik toch probeer te begrijpen, door me d.m.v. het verhaal te verdiepen in zijn/haar achtergrond.
Dank je wel, Erica. Kies je ook personages die dingen doen die jij in het echte leven nooit zou durven doen?