Waarom zou je eerst de plot bedenken?

OSMS-gastblog door Jack Schlimazlnik

Het werken volgens een plot (vooraf opgezette verhaalstructuur) is niet populair. Het zou uitsluitend een “plotdriven” verhaal opleveren met minder aandacht voor de personages, dus minder kans om een lezer te boeien door hem te laten meeleven met de personages. Ook weet je bij het schrijven al hoe het gaat eindigen, dus wat is de lol ervan?

De voordelen van een plot

Werken volgens een plot is werken met planning en structuur en kan worden toegepast bij zowel een plotdriven als een characterdriven verhaal. Dat lijkt verdacht veel op werken, niet op een vrijblijvende hobby. Het is ideaal voor iedereen die van plannen houdt of dat van nature al graag doet. Wie weinig schrijftijd heeft, kan tijd besparen doordat het verzinnen van de plot uitsluitend denkwerk is. Wedstrijdschrijvers kunnen met een plot en een goede planning zonder stress hun werk voor de deadline inleveren en makkelijk binnen het maximum aantal woorden houden – zonder te schrappen.

Zo ga je te werk

Een plot heeft plotpunten, waarvan de ontknoping het belangrijkste is. Om tot een plot te komen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat als …? (de idee)
  • Hoe loopt dat af? (ontknoping, niet het einde)
  • Welke (tussen)stappen leiden tot de ontknoping? (de plotpunten, waarop het verhaal een onomkeerbare wending neemt).
  • Wat is de beginsituatie, wat gaat er veranderen?

(Hetzelfde geldt voor elke subplot)

Je werkt steeds van plotpunt naar plotpunt. Je kunt dus een hele dag overdenken hoe je het verhaal van A naar B brengt, om het ’s avonds te typen. Omdat de plot al vaststaat, hoef je je niet aan de chronologische volgorde te houden. Trouwens, je verhaallijn hoeft in tegenstelling tot de plot ook niet chronologisch te zijn.

Je kunt je aandacht bij het schrijven houden

Doordat de plot chronologisch is, kun je makkelijk gebruik maken van “foreshadowing” (inspelen op wat nog komt). Je kunt aandacht geven aan wat later belangrijk wordt (“Tsjechovs geweer“) en personages kiezen die geloofwaardig en gemotiveerd zijn, om zo het verhaal op een natuurlijke manier te vertellen. Je hoeft dus tussendoor geen uitleg in te lassen van iets dat eerder is gebeurd om daarmee het vervolg te beargumenteren.

Tijdens het schrijven nadenken over de ontknoping is niet nodig. Je schrijft steeds lekker door en kunt je aandacht richten op andere elementen, zoals personages, zinsbouw en sfeer.

Met plotten heb je structuur in het verhaal gebracht. Hoofdstukken herschrijven of schrappen is daarom meestal niet nodig, de eerste schrijfronde heeft in je hoofd plaatsgevonden.

jackfotoJack Schlimazlnik is een enthousiast lezer en liefhebber van literatuur, vooral verbeeldingsliteratuur. In 1996 is Jack gaan proeflezen voor schrijvende vrienden en bekenden om daar nooit mee op te houden, hetgeen resulteerde in jurylidmaatschappen voor onder meer Fantastels en Trek Sagae. Daarnaast schrijft Jack zelf verhalen, die o.a. in Pure Fantasy en Wonderwaan zijn gepubliceerd en regelmatig hoog eindigden in wedstrijden (o.a. Paul Harland Award, Fantastels, Unleash Award). Enkele verhalen zijn via Smashwords te verkrijgen. Een roman is in ontwikkeling.
Volg Jack op Twitter en Facebook.

Hoe denk jij over plotten en plannen?

  • Heb je vragen over plotten? Stel je ze hieronder aan Jack Schlimalznik.
  • Heb jij weleens een schema gemaakt? En hoe werkte dat voor jou?
  • Of houd je vast aan intuïtief schrijven: per moment kijken wat je invalt en van daaruit verder schrijven.Voeg je ideeën in het antwoordveld onder de blog toe en praat mee!