Is dat verhaal echt gebeurd?

Door Marjon Cosijn

Als ik een lezing geef en mijn roman Maidentrip komt ter sprake, dan vraagt steevast iemand uit het publiek of ik alles echt heb meegemaakt. Lezers vinden dat kennelijk heel belangrijk.

Als schrijver irriteert die vraag mij weleens. Want in feite doet het er niet toe. Waar het om gaat is dat het verhaal overtuigt. Gelooft de lezer, terwijl hij het leest, dat dit allemaal gebeurd zou kunnen zijn? Als het antwoord ‘ja’ is maakt het niet uit of de schrijver de gebeurtenis aan den lijve heeft ondervonden.

Waarom vindt de lezer dat zo belangrijk?

Maar lezers vinden het antwoord wel belangrijk. Zij lezen verhalen om te leren leven. Dat klinkt misschien wat overdreven, maar dat is uit onderzoek gebleken. Terwijl de lezer leest, identificeert hij zich met de hoofdpersoon en hij vergelijkt zichzelf met hem.

Durft hij ook zo tegen zijn baas in te gaan als deze hoofdpersoon doet? Of houdt hij liever zijn mond?

Zou hij ook zijn buurman verraden, als hij hem in een verre stad zou betrappen met een andere vrouw? Of zou hij hem chanteren?

Zou hij wekenlang door de woestijn kunnen zwoegen om een geheimzinnige ziekte te bestrijden? Of zou hij te bang zijn om zelf ziek te worden?

Identificatie

Bij alle gebeurtenissen die een romanpersonage meemaakt, vraagt de lezer zich af hoe hij zelf zou reageren. Denk nu niet dat hij dan het boek in de schoot legt en mijmerend een pijpje opsteekt. Nee, dat is een onbewust proces. Hij merkt nauwelijks dat hij in de rol van het personage stapt.

We noemen dit proces identificatie. Hoe sterker de lezer zich met het personage identificeert, hoe meer hij zich betrokken voelt bij zijn acties, zijn verlangens en zijn beslissingen. Als hij leest, kan hij vergeten dat hij een mank been heeft, dan rent hij de marathon. Als hij leest, laat hij zijn nederige baan achter zich en strooit met dollars. Als hij leest, wordt hij niet afgewezen, maar heeft de mooiste meiden aan zijn arm.

Boer zoekt vrouw

Bovendien is een mens gewoon nieuwsgierig. Daarom hebben programma’s als ‘Boer zoekt vrouw’ zulke hoge kijkcijfers. Vanuit zijn veilige televisiestoel kan de kijker alle emoties, overwegingen en teleurstellingen van de deelnemers bestuderen. Zelf hoeft hij niet met zijn billen bloot.

Maar hij wil maar al te graag de billen van anderen bekijken. Daarom willen lezers altijd weten of jouw verhaal of roman waargebeurd is.

En zelfs als je ‘nee’ zegt, zal het gros tijdens het lezen de schrijver of schrijfster de rol van de hoofdpersoon toebedelen. Wat dat betreft, kun je dus net zo goed putten uit je eigen leven.

Jouw bronnen

Ieder mens heeft zijn eigen herinneringen. Ieder mens heeft zoveel meegemaakt. Meer dan je ooit kunt opschrijven.

Bovendien blijkt dat in de praktijk vaak niet mee te vallen: je eigen bronnen gebruiken. Hoe kom je daar? Hoe orden je? Hoe bepaal je wat interessant is?

Om dat te leren heb ik de schrijfcursus Ontdek Je Thema’s ontwikkeld. Meer weten? Vraag informatie op via info@marjonsarneel.nl In deze cursus leer ik je om je bronnen op te sporen en te ordenen. En je ontdekt wat bruikbaar materiaal is en wat niet.

Zodat jij straks ook geheimzinnig je wenkbrauwen kunt optrekken, als lezers je vragen of het echt gebeurd is. Dan antwoord je: ‘Dat weet alleen ik!’.

  • Kun jij jouw verhalen gemakkelijk baseren op je herinneringen?
  • Zijn er ook herinneringen die je niet gebruikt. Waarom niet?

Schrijf je bijdrage in het antwoordveld hieronder. Ik ben benieuwd naar jouw visie en ervaringen.