Hoe je als schrijver zelf je boek kunt verkopen
(deel 2 van 4)

deel 1 van 4
deel 2 van 4
deel 3 van 4
deel 4 van 4
deel 4 addendum

OSMS-gastblog door schrijversechtpaar Johan van den Ende en Joanne Dohle

De ambitie

We laten je kennismaken met de 35-jarige Paul. Als puber sprak hij op verjaardagsfeesten al gefascineerd over de historie van automodellen en de vormgeving van zijn lievelingsauto. Zijn ogen glinsterden en hij zei: ‘Ik ga later auto’s ontwerpen.’

Er sprak overtuiging uit zijn woorden en niemand twijfelde er aan Paul het ver zou schoppen in zijn ambitie.

Passie

Het was Pauls passie voor auto’s om het naadje van de kous daarover te weten. ‘Zonder kennis van technische specificaties van auto’s, bereik ik niet de top,’ had hij gezegd. ‘Na mijn havo ga ik de studie industrieel vormgever volgen.’

Fascinatie en doorzettingsvermogen

Een paar jaar later had Paul zijn gewilde diploma op zak. Hij solliciteerde zich suf in de smalle markt van autodesign. ‘Je bent niet onderscheidend genoeg,’ kreeg hij vaak als reden op de afwijzing van zijn droombaan.

Paul liet zich niet ontmoedigen en vroeg een vriend zijn portfolio kritisch te beoordelen. ‘Wat fascineert je om auto’s te ontwerpen?’ vroeg zijn vriend, terwijl hij de schetsen bekeek. Paul antwoordde: ‘Ik wil met mijn ontwerpen een boodschap overbrengen: de boodschap van schoonheid en ontzag voor de natuur.’ Zijn vriend fronste zijn wenkbrauwen. ‘Waaruit blijkt dat dan?’

De reactie van zijn vriend kwam hard aan bij Paul. Hij moest afrekenen met schoolvoorbeelden om zijn doel te bereiken. ‘Bepaal je eigen richting door eigenwijs te zijn, lef te tonen en inventief te zijn,’ tolde door Pauls hoofd. In de maanden die volgden werkte Paul hard om onderscheidend te zijn en de boodschap in zijn ontwerpen over te brengen. Zijn fascinatie werd zijn handtekening in zijn ontwerpen en zijn passie voor het vak sleepten hem door de tegenslagen en lange nachten, op weg naar zijn droom.

Het succes

Inmiddels heeft Paul een eigen designbureau met zes werknemers in dienst. Hij werkt samen met de grote ontwerpers uit de auto-industrie. Hij leeft nu zijn droom.

Parallellen met creatief schrijven

Paul is fictief, maar zijn verhaal is realistisch. We hebben hem aan jou voorgesteld, omdat zijn drijfveren en het traject van zijn droom overeenkomsten vertonen met die van een schrijver. Onze doelstelling van Pauls verhaal is om je bewust te maken van de factoren die een rol spelen om succesvol te zijn als schrijver.

Laten we de parallellen eens onder de loep nemen en onze visie op de succesfactoren geven.

  • Creatief schrijven begint niet alleen met een verhaalidee, maar ook met ambitie. Heb jij scherp wat je wilt bereiken met schrijven en hoe ver ga je om dat doel te bereiken?
  • Ambitie krijgt vaart door passie. Schrijven en ook het uitgeven van je boek is hard werken. Door passie blijf je volharden in je doel en wat daarvoor nodig is, zoals kennis.
  • Kennis is van invloed op de kwaliteit van het resultaat. Paul kan zonder kennis van technische specificaties van auto’s geen uitvoerbaar design maken. Een schrijver die gelezen wil worden doet er goed aan zijn kennis over creatief schrijven te blijven ontwikkelen door veel te lezen, door studie en interesse voor literatuurgeschiedenis. Analyseer bijvoorbeeld ook waarom het ene boek een succes is en het andere boek niet, om te bepalen waar het succes van jouw boek ligt.
  • Primair draait een verhaal om de boodschap die de schrijver wil vertellen. Welke thema’s fascineren jou en wat wil je aan de lezer vertellen? Zie voor meer informatie  onze blog op De Schrijflantaarn.
  • In een markt die overspoeld wordt met boeken, moet je als schrijver onderscheidend zijn. Bedenk dat alles al eens is geschreven, waardoor het aankomt op originaliteit. Durf lef te tonen, wees eigenwijs en inventief. Zie voor inventiviteit deel 1 van deze vierluik.
  • Durf zelfkritisch te zijn. Laat positieve feedback je schrijversego strelen en luister naar kritiek om jezelf te blijven ontwikkelen.
  • Paul startte een eigen onderneming om zijn (hogere) doel te bereiken. Ook jouw droom houdt niet op bij afwijzingen van uitgevers; blijf daarin volharden. Tenslotte zijn er meer mogelijkheden om je boek op de markt te brengen: uitgeven in eigen beheer, crowdfunding of (zelfs) het starten van een eigen uitgeverij.

Vind de balans in de bovenstaande succesfactoren. Dat is geen sinecure. Het is een lange weg met de bestemming: een schrijver zijn die breed gelezen wordt.

Hoe pak jij dat aan?  

Deel je jouw ambitie en fascinatie op schrijversgebied met ons en de lezers op dit forum!

  • Wat doe jij om je kennis van creatief schrijven te verbreden? Deel je tips onder de blog.
  • Wat onderscheidt jou als schrijver van andere schrijvers. Het kan je enorm helpen om dit voor jezelf te formuleren: deel je inzicht onder deze blog!

 

Johan van den Ende en Joanne Dohle zijn naast een schrijversechtpaar respectievelijk schrijfdocent en schrijfcoach. Ze geven samen schrijfcursussen aan beginnende en gevorderde schrijvers, ook begeleiden ze veelbelovende schrijftalenten bij hun manuscript.

Onlangs verscheen van Johan zijn lang verwachte debuutroman Witter Zwart. Deze veelvuldig met vijf sterren gerecenseerde oorlogsroman speelt zich af in het door de Duitsers geannexeerde Italië. Op www.witterzwart.nl lees je -ondersteund door beeld en geluid- meer over deze roman. Of lees een paar recensies van Witter Zwart op de website van hun uitgeverij QuaLibri. Op die site kun je de roman ook (gesigneerd) bestellen en vind je meer informatie over de schrijfcursussen en manuscriptbegeleiding van Johan en Joanne.