Hoe je als schrijver zelf je boek kunt verkopen
(deel 1 van 4)
OSMS-gastblog door schrijversechtpaar Johan van den Ende en Joanne Dohle
deel 1 van 4
deel 2 van 4
deel 3 van 4
deel 4 van 4
deel 4 addendum
Promotie boeken door uitgevers
Uitgevers zijn geen reclamebureaus; zij zijn doorgeefluiken. Aan de voorkant stromen daar manuscripten binnen via hun digitale postbus en aan de achterkant rollen die er als boeken uit. Het mag duidelijk zijn dat uit de talloze aangeleverde manuscripten slechts een klein aantal dat traject doorloopt. Wanneer eindelijk jouw boek in de schappen van boekhandels ligt of online te koop staat, ben je als schrijver opnieuw aan zet: ga het maar verkopen!
Verkoop je eigen boek
Trek door het land, regel interviews met journalisten, overnacht in winkelcentra, paraglide van een toren, bivakkeer 24/7 op social media en regel desnoods een rol in de realityserie Utopia. De uitgever verwacht dat je de gekste capriolen uithaalt om zijn investering in jouw boek terug te verdienen.
Die verwachting is geldig, omdat je als schrijver van je uitgever qua promotie hooguit een persbericht, een e-mail aan belangrijke contacten en een aankondiging op diens website als bonus ontvangt. Ja, de geldkraan van de uitgever gaat dicht zodra je boek ligt opgeslagen bij het Centraal Boekhuis. Een uitgever investeert niet in de promotie van jouw boek zolang je naam in de markt nog geen verkoopgarantie biedt.
Aanpak eigen promotie boek
Wie zijn boeken niet wil laten verdrogen in de stoffige hoeken van het Centraal Boekhuis moet creatief zijn. Creatief denken.
Standaard promoties, zoals aankondigingen op Facebook of een poster op een etalageruit, vallen in de hoeveelheid van marketingacties en in een overspoelde boekenmarkt tegenwoordig onvoldoende op. De schrijver hengelt met dergelijke geijkte acties in één grote vijver waarin de vissen allang verzadigd zijn.
Lok de potentiële lezer door acties die appetijtelijk zijn, hem of haar nieuwsgierig maken en een koopprikkel geven. Val op door onderscheidend te zijn. Zeg daarom de traditionele promotie vaarwel en verwelkom een creatieve verkoopaanpak van je boek!
Stimuleren boekverkoop door creatief denken en doen
Creatief denken is een manier om je te onderscheiden van de massa. Het geeft je onbegrensde mogelijkheden voor originele en succesvolle marketingacties. Iedereen kan creatief denken.
Kijk maar eens naar onderstaand schema. Hier is als uitgangspositie een standaard boekpresentatie genomen. De kenmerken daarvan staan in de rode cirkels. Stel jezelf eens de vraag: wat als ik mijn boekpresentatie niet in een boekhandel organiseer, waar dan wel? Probeer het je te verbeelden en stel je oordeel c.q. ‘ja, maar’ uit. Wanneer je op alle geijkte kenmerken een alternatief bedenkt, creëer je een originele boekpresentatie.
Zie je het al voor je? Een boekpromotie in hartje winter op het strand van Katwijk? Terwijl de zon ondergaat, klinkt er gitaarmuziek voor jouw doelgroep lezers, familie en vrienden. Het hout in de vuurkorfjes knispert, de lampions zwiepen in de wind en de aanwezigen luisteren aandachtig naar jouw voordracht en die van je gastsprekers. Er wordt nog weken nagepraat over jouw boekpresentatie en de foto’s op je tijdlijn maken een nog grotere groep nieuwsgierig naar jouw boek.
Een en een is twee
Onderscheidende marketingacties geven jou bekendheid en jagen de verkoop van je boek op. Vooral voor debutanten en nog niet gevestigde schrijvers is dat bittere noodzaak. Bedenk wel dat marketing, hoe je het ook aanpakt, doorgaans niet doorslaggevend is voor het (financiële) succes van je boek. Tenslotte draait het nog altijd om de inhoud van je boek en hoe die door het grote lezerspubliek wordt ontvangen.
We denken graag met je mee
In de tweede blog van deze serie gaan we in op de ondernemende creativiteit aan het begin van het schrijftraject; daar waar alles begint. De centrale vragen zijn:
- Wat is jouw fascinatie om te schrijven?
- Waarom denk je dat de lezer jouw boek wil lezen?
Hoe denk jij daarover? Wat zijn jouw plannen? Heb je input nodig? Wil je dat we met je meedenken? Schrijf je reactie (of vragen/opmerkingen) in het antwoordveld hieronder.
Datzelfde geldt voor jouw boekpresentatie:
- Wat voor soort presentatie hoort bij jouw verhaal?
Zet je creatieve plannen in het antwoordveld en wij geven je feedback!
Johan van den Ende en Joanne Dohle zijn naast een schrijversechtpaar respectievelijk schrijfdocent en schrijfcoach. Ze geven samen schrijfcursussen aan beginnende en gevorderde schrijvers, ook begeleiden ze veelbelovende schrijftalenten bij hun manuscript.
Onlangs verscheen van Johan zijn lang verwachte debuutroman Witter Zwart. Deze veelvuldig met vijf sterren gerecenseerde oorlogsroman speelt zich af in het door de Duitsers geannexeerde Italië. Op www.witterzwart.nl lees je -ondersteund door beeld en geluid- meer over deze roman. Of lees een paar recensies van Witter Zwart op de website van hun uitgeverij QuaLibri. Op die site kun je de roman ook (gesigneerd) bestellen en vind je meer informatie over de schrijfcursussen en manuscriptbegeleiding van Johan en Joanne.
Interessant om te horen hoe andere schrijvers dat aanpakken! Ik ben benieuwd naar het volgende deel. Intussen blog ik zelf ook over mijn ervaringen bij het promoten van mijn debuutroman. Daarin verwijs ik naar dit blog! http://www.boekjeopenoverschrijven.nl/index.php/60-help-ik-promoot-mijn-boek-deel-1.html
Dank je wel voor de link Monique. Fijn om elkaar over en weer te kunnen helpen!