De achtergrond kan je verhaal maken of breken




Geef je verhaal extra lading met een boeiende setting.

Een lezer leest om iets te beleven.

 
Natuurlijk gaat een verhaal altijd in de eerste plaats om het conflict van het hoofdpersonage. Wat wil die en hoe krijgt hij dat wel of niet voor elkaar, maar ...


De juiste achtergrond tilt een verhaal op

  

Stel, je bedenkt een uitdagende situatie voor je hoofdpersonage. 

Maar alles speelt zich af in een doorzonwoning in een doorsneewijk. 

Gaap ...


Durf te spelen met de setting.

En kijk welke setting je verhaal optilt. 



Een boeiende setting creëer je zo:


  • Ander land
  • Andere sociale omgeving
  • Andere tijd
  • Ander tegenpersonage
  • Ander doel voor je hp
boeiende setting

Daag jezelf uit:


Als je start met schrijven, reikt de mind je de meest voor de hand liggende ideeën als eerste aan.


Die ideeën zijn doorgaans niet de beste keus voor succesvolle verhalen. Ze missen iets onverwachts. 


Wen jezelf daarom aan om dieper te graven.
Blijf bij je onderwerp, maar varieer, breid uit, onderzoek.

Wees niet te snel tevreden.


Oefen:


Speel met verschillende settings voor je verhaal.


Exotisch kan, maar is geen voorwaarde. Een exotische achtergrond vergt doorgaans uitgebreide research. Vraag je af of dat nodig is. 


Het belangrijkste is dat de setting verrassend is. 


Zet bijvoorbeeld een saaie boekhouder op zijn vrije zaterdagavond in een salsa dansles. :-)

Maak rijtjes:


Wen jezelf aan om vooraf een reeks settings te bedenken voordat je definitief kiest. 


Merk op dat aanvankelijk gemakkelijke settings bij je opkomen: omgevingen die als vanzelf bij het personage en het conflict horen.  


Noteer ze gerust en vergeet ze.


Ga verder, op zoek naar een setting die iets toevoegt aan je verhaal.




Zo ontdek je interessante achtergronden




Start met een simpel conflict voor het hoofdpersonage.


Maak het niet te moeilijk.

Niet kunnen kiezen tussen appels en peren is al een conflict.

Zolang je hoofdpersonage maar in dubio staat. 


Bijvoorbeeld: 

Je hoofdpersonage wil ergens naar toe, maar zijn auto doet het niet.


Bedenk nu tenminste tien plekken waar het hoofdpersonage en zijn auto zich bevinden

  1. Voor de deur van zijn huis
  2. Op de parkeerplaats van zijn kantoor
  3. Voor een ziekenhuis
  4. Voor een stoplicht
  5. Op het diepste punt van een tunnel
  6. Voor het restaurant waar hij net heeft gegeten
  7. In een louche steegje in Parijs
  8. Op een hellende weg in San Francisco
  9. Voor deur van zijn minnares
  10. Middenin de woestijn

Kijk naar het rijtje.

Wat valt daaraan op?


Juist, het meest voor hand liggende staat bovenaan.

Zo werkt onze logische mind. 


Geef de mind daarom eerst kans om dat 'wat bovenop ligt' te spuien.
Maak je rijtje langer om variaties en andere mogelijkheden kans te geven om boven te drijven.


Geef je verhaal extra lading met een boeiende setting. 



Nu jij



Bedenk een conflict.
Weet je nog?
Niet ingewikkelder dan niet kunnen kiezen tussen appels of peren.


Heb je het conflict schrijf maak dan een rijtje met achtergronden.
Wees niet lui.

Bedenk 10 of 20 mogelijkheden. 


Kies lukraak een mogelijkheid, zet een timer en schrijf. 
Onderzoek al schrijvend wat er gebeurt met de combinatie conflict en achtergrond.


Herhaal dit zo vaak als je wilt. 

Goed leren schrijven is een kwestie van doen. 
Schrijfkilometers maken.




Daag je mind uit

  • Maak dagelijks rijtjes over allerlei onderwerpen

  • Schrijf kritiekloos alles op

  • Kies altijd de meest interessante optie voor je verhaal

  • Bewaar niets 'voor later'

  • De mind is onuitputtelijk

boeiende setting

Smaakt dit naar meer?





Structuur in je Verhaal

gaat diep in op de achtergrond van je verhaal.
Hoe die jouw verhaal beïnvloedt

en hoe jij het verhaal spannender maakt via de setting.

Welk verhaal je ook wilt vertellen, 

zonder basiskennis lukt het niet


Succes!  

© Marjon Cosijn schrijfcursussen