De beste manier om de lezer scherp te stellen, oftewel ‘napalm’.  (deel 1)

Gastblog door Leonardo Pisano

Toen ik net begon met verhalen schrijven, was mijn gedachte dat verhalen ‘verrassend’ moesten eindigen. Een briljante ontknoping, dat zou lezers bekoren. Totdat ik tegen iemand aanliep die mij zei dat mijn verhaal ‘napalm’ ontbeerde. Dat, zo legde hij uit, is de kunst om te verzekeren dat de essentiële punten van het verhaal de lezer lang genoeg bijblijven en hem pijn doen.

Het idee hierachter

De achterliggende wijsheid is dat de lezer niet door een lange tekst gaat waden om zich aan het eind te laten verrassen, hoe lekker dat misschien ook voelt. Hij haakt al eerder af; hij komt niet eens tot dat briljante einde. Inderdaad gaat het niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. Het effect van napalm is dat de lezer op scherp wordt gezet. Hij wordt in het verhaal gezogen en moet weten hoe het afloopt.

Laten we eens een voorbeeld bekijken

Hier is het begin van mijn korte verhaal ‘Doodeng’.

“Ik word wakker met een vieze smaak in mijn mond. Het lijkt of er iemand bezig is mijn schedel aan de binnenzijde kapot te beitelen en mijn ogen naar buiten te drukken. Ik lig op mijn rug, op een harde ondergrond. Ik wil overeind komen, maar er drukt iets op mijn ribbenkast, net onder mijn borsten. Het ding voelt koud aan, als een metalen buis. Het is volstrekt donker en doodstil. Waar ben ik in godsnaam? Droom ik? Ben ik in de kast onder de trap en heeft mijn moeder me opgesloten, zoals altijd als ik niet wilde luisteren? Het was er aardedonker en het rook er altijd bedompt. Iedere keer. Even bedompt als nu. Ik mag niet gillen. De angst knijpt mijn keel toe. Ik krijg geen lucht. Niet de kast. O, god, alstublieft niet. Niet in de kast! Niet gillen! Ik voel me duizelig worden.”

De essentiële zin

De essentie is de zin: ‘Ben ik in de kast onder de trap en heeft mijn moeder me opgesloten, zoals altijd als ik niet wilde luisteren?’ Het duidt op herinneringen aan de jeugd van de hoofdpersoon (een vrouw): ze werd opgesloten als straf wanneer ze niet naar haar moeder luisterde. Dit gegeven kleeft als napalm op de huid van de lezer: het doet pijn en brandt door tot op het bot. De lezer krijgt geen kans dat over het hoofd te zien, mag geen kans hebben dat te vergeten. Alle acties en reacties van de hoofdpersoon zal de lezer onbewust knopen aan haar claustrofobische angst. Door napalm wordt de emotionele beleving van de lezer sterker en daarmee het plezier van het lezen vergroot.

  • Hoe zorg jij ervoor dat jouw verhaal de lezer diep raakt?
  • Zijn er zaken die je wél of juist niet doet?

Deel je tips of ervaringen nu in het antwoordveld hieronder.

Meer weten over Leonardo Pisano? Ga dan naar www.leonardopisano.com