Gastblog door Leonardo Pisano
Stel je voor: jij wilt niet alleen dat je lezer je verhaal ademloos leest; het is ook jouw bedoeling dat je verhaal ‘beklijft’. Als een verhaal beklijft dan wil dat zeggen dat het gevoel dat het verhaal opriep blijft hangen, nadat het is gelezen.
Sommige verhalen beklijven helemaal niet. Die zijn geschikt als tijdpassering, het zijn niemandalletjes. De lezer gebruikt ze als ontspanning, zodat zijn hersenen zich even met iets anders bezighouden en hij daardoor kan uitrusten van dagelijkse bezigheden. Kort nadat hij zo’n verhaal heeft gelezen, is hij het vaak alweer vergeten.
‘Napalm’ maakt het verschil
Hoe anders gaat dat met verhalen die ‘napalm’ hebben! Die verhalen beklijven, die kruipen onder je huid. ‘Napalm’ is een van de middelen die je als schrijver hebt om met je verhaal bij de lezer onder de huid te kruipen.
In Hoe stel je de lezer scherp (1) leg ik het principe van ‘napalm’ uitgebreid uit. En in Hoe stel je de lezer scherp (2) kun je enkele voorbeelden uit verschillende genres teruglezen.
Nog even de definitie van ‘napalm’
‘Napalm’ is de vaardigheid van de schrijver om het punt dat hij duidelijk wil maken intens en lang genoeg te laten beklijven bij de lezer. Om dat te bereiken geeft de schrijver op precies het juiste moment en op de juiste manier essentiële informatie die de lezer niet mag missen.
Niemandalletjes hebben geen ‘napalm’ nodig. Maar wil je een verhaal schrijven dat met meer emotie gelezen en begrepen wordt, dan is ‘napalm’ een uitstekend middel. Door de context en de bijzondere omstandigheid meteen duidelijk te maken, wordt je lezer sterker bij je verhaal betrokken. En daar draait het in fictie uiteindelijk om.
Een voorbeeld
Stel, je leest een verhaal waarin de hoofdpersoon een kop thee voor zichzelf inschenkt. Dit ritueel wordt heel gedetailleerd beschreven, stapje voor stapje. Dat verveelt snel, want er is geen ‘conflict’. Er gebeurt niets spannends.
Maar wat als de hoofdpersoon is gerevalideerd na een zwaar ongeluk? Als thee inschenken hem buitengewone inspanning kost en als elke handeling een overwinning is? Dan leest het anders, voelt het anders. Het theeschenken is ineens niet meer saai en gewoontjes. Maar dat werkt alleen wanneer je als lezer vóór deze scène weet wat er aan de hand is. Of wanneer je eventueel tijdens de scène hints krijgt dat het niet om een gewoon theeritueel gaat.
In de praktijk gaat dat zo:
De schrijver kan dat bijvoorbeeld doen door duidelijk te maken dat de hoofdpersoon in een rolstoel zit of door een bezorgd familielid op te voeren. Dan is de hete thee opeens een reëel gevaar. Dan wekt de trillende schenkarm emotie op tijdens het lezen.
In dat geval creëer je een heel andere leeservaring, dan wanneer de lezer pas in de laatste regels begrijpt waarom het ritueel zo beladen was. Zo’n ‘aha, nou snap ik het’-momentje. Als dat gebeurt, zijn de emoties tijdens het lezen grotendeels aan hem voorbijgegaan.
Wanneer ik zelf een kort verhaal heb gelezen, wil ik dat het verhaal nasuddert. Ik wil de emotie proeven. Het verhaal zelf is dan de napalm.
Leonardo Pisano schrijft fictieverhalen met een thema. Hij helpt graag schrijvers die beter willen worden en reageert altijd op emails (pisano.leonardo57(at)gmail.com). Zijn bijdragen trachten schijvers te prikkelen na te denken hoe zaken beter kunnen, meer impact kunnen maken. Samen met Marit van Ekelenburg heeft hij Mosterd voor de maaltijd geschreven – over het schrijven van levensechte, pakkende dialogen (maritschrijft.com/mvdm). Begin 2016 komt zijn complotthriller Achter de nevel uit bij uitgeverij Eigenzinnig.
Wij zijn benieuwd:
- Kun jij een voorbeeld van ‘napalm’ geven? Welke informatie moet de lezer eerst hebben voor het ‘napalm’ effect?
- Wil je een vraag stellen aan Leonardo Pisano? Dat kan ook hieronder.
Je kunt je tips of ervaringen in het antwoordveld hieronder kwijt.
Met deze slotblog over ‘napalm’ is de driedelige serie van Leonardo Pisano compleet.
Meer weten over Leonardo Pisano? Ga dan naar www.leonardopisano.com
het hangt natuurlijk ook af wat je doel is als schrijver, wat voor type boek je maakt, etc. zo vind ik het zelf bijvoorbeeld fantastisch als ik een op het oog vreemde film bekijk, en pas op het allerlaatste moment alles, maar dan ook echt ineens alles waarbij je dacht van “he, dat is raar” op zijn plek valt. achteraf gezien vind ik het dan een meesterwerk en geeft het meer voldoening dan een standaard spannende film.
helemaal gelijk Robin, maar veel mensen zijn al afgehaakt vóór het einde van zo’n film. Dat geldt ook voor een verhaal: als er geen touw aan vast te knopen is, zullen maar weinig mensen het uitlezen.
Maar je hebt gelijk: als het je als maker lukt om aan het eind van het verhaal alles samen te laten vallen zodat de puzzel zichtbaar is, dan heb je een heel geslaagd product.
Tot een maand geleden zou ik het 100% met je eens zijn geweest. Maar sinds ik aan een manuscript werk nog maar 99,9 procent. Ik denk dat je in een roman soms best even toe mag geven aan ‘broodje pindakaas’. (Je ziet, ik las je tips vaker) Eventjes… heel kort dus. Zodat de lezer een beetje lucht krijgt. Tijd om even adem te halen en een plas te gaan doen. Maar dan is het wél aan de schrijver eerder genoeg napalm te strooien om hem/haar direct daarna het boek weer op te laten pakken.
Of dat een broodje pindakaas is, weet ik niet. De boogschutter kan niet voortdurend zijn boog gespannen houden, want dan verzuren de spieren in zijn arm. Ergo, ik ben het met je eens dat de lezer een mind reset nodig heeft na een heftig moment, een bizarre ontdekking of onverwachtse wending. Ik noem het het yin-en-yangprincipe: er is spanning omdat er ontspanning is, goed omdat er kwaad is, snel omdat langzaam ook bestaat. Slim laten golven, inderdaad. Bedankt voor je reactie!
Raar, ik dacht dat ik al een berichtje gepost had; Het is verdwenen, opgeslokt door het internet…
Wat ik eerder – ongeveer – schreef en waarvan ik hoop dat het straks niet twee maal verschijnt is:
Leuke, leerrijke blogs, Leonardo. Het is fijn als schrijvers tips en trics gratis ter beschikking stellen. Dank daarvoor.
Ik doe dat ook, de lezer af en toe iets voeren waarvan ik hoop dat het onverwacht aankomt.
Een voorbeeldje uit een van mijn kortverhalen:
‘Wat zijn wij, Seito?’
‘Mensen, uiteraard,’ antwoordde hij. ‘Hadden we dat al niet eerder besloten?’
Het doseren en juist timen is iets waaraan ik nog moet werken. Niet te veel, niet te weinig, niet te kort op elkaar,… En natuurlijk moet er vroeg of laat een verklaring volgen. :)
Bedankt voor je reactie, Mieke.
Ja, sprenkelen van informatie is ook een belangrijk principe. Vooral als je iets noemt wat de personages al weten, gaan mijn haren overeind staan. Het wordt door de schrijver dan immers alleen gezegd om de lezer te informeren. Dat is onnatuurlijk. Er zijn trucjes die de schrijver kan doen om infodumpen te dempen. Misschien een ideetje voor een blog in de toekomst.
Informatie sprenkelen, wat een mooi beeld! Het klopt zo. @leonardopisano:disqus, je bent van harte uitgenodigd om hier een blog te publiceren over infodump. Goed idee!
Ja, best makkelijk om in de val van de infodump te trappen. Het is zo gemakkelijk om de achtergrond in te kleuren, om te verklaren waarom je personages doen wat ze doen. Veel moeilijker om het zonder die dumphoop te doen.
Schrijf er maar een blogje over, Leonardo. Dat zal ik zeker lezen. :)
Ik zal het op me laten insprenkelen :)